Imunita - Kosti - Zuby

Význam příjmu vitaminu D zejména v posledních měsících značně vzrostl, protože dle posledních výzkumů se zásadně podílí na imunitě. 

Vitamin D, podobně jako jiné vitaminy rozpustné v tucích, dokáže naše tělo ukládat do zásob. Vzniká v kůži účinkem ultrafialové složky slunečního záření, pokud je kůže vystavena slunci aspoň dvakrát třikrát týdně v polední době po dobu 15 - 20 minut. Jelikož ultrafialové záření neproniká např. přes sklo, nebo oblečení, musí být pokožka vystavena přímo slunečním paprskům. Část slunečného světla, potřebná pro tvorbu vitaminu D, je také odfiltrována atmosférou a proniká na zemský povrch především tehdy, když je slunce vysoko nad obzorem. V našich zeměpisných šířkách lze však dostatek vitaminu ze slunečního svitu získat pouze přibližně od poloviny dubna do září. V dalším období už intenzita slunečního záření není dostatečná, a kromě toho lidé často chodí do práce i z práce za šera, nebo když slunce je již nízko, případně se nedostanou na sluníčko z důvodu špatného počasí.
Pokud se týče stravy, jediným významným přírodním zdrojem vitaminu D je olej (tuk) mořských ryb, především tresky a lososa. Malá množství jsou obsažená ve vaječném žloutku, hovězích játrech a některých sýrech. Vzhledem k tomu, že středoevropská strava je na uvedené ryby poměrně chudá, příjem vitaminu D touto cestou je obvykle nedostatečný.
Důležité je také, že schopnost tvorby vitaminu D v kůži významně klesá s přibývajícím věkem. Je třeba mít na paměti také negativní vliv slunečního záření, je známo, že může způsobovat rakovinu kůže. Velká část populace nezískává proto z přirozených zdrojů dostatek vitaminu D.
Zejména v zimních měsících trpí nedostatkem vitaminu D nejméně 60 % lidí. Je proto nutné ho dodávat ve formě fortifikovaných potravin nebo doplňků stravy. Nejvhodnější je vitamin D3 (cholekalciferol), který je mnohem účinnější než D2 (ergokalciferol).

Využití vitaminu D
Vitamin D přispívá k normálnímu vstřebávání a využití vápníku a fosforu a je nezbytný pro udržení dobrého stavu zubů, kostí a svalů. Má však řadu dalších, neméně důležitých funkcí. Mezi nejdůležitější patří jeho podpora fungování imunitního systému. Zde působí na více frontách. Buňky imunitního systému se díky němu mohou rychleji množit, mohou lépe rozpoznat a zlikvidovat vetřelce, ať už bakterie nebo viry. Podle nových poznatků je vitamin D také potřebný pro biosyntézu specifických peptidů, které mají antibakteriální a antivirové účinky.
Vitamin D pomáhá organismu i v ochraně před nádorovými onemocněními. Zpomaluje množení rakovinných buněk, a naopak podporuje procesy, které vedou k jejich zániku. Má důležité funkce v prevenci a podpoře léčby diabetu a některých kožních onemocnění včetně autoimunitních. Pozitivně ovlivňuje také hladiny pohlavních hormonů.

Nedostatečný příjem
Při dlouhodobém nedostatku se objevuje ochablost svalů, křivice u dětí, nebo vznik osteoporózy u dospělých. S nedostatkem „déčka“ je ale spojena také únava a častá nemocnost. Snížená hladina vitaminu D byla zjištěna u lidí, trpících často infekčními nemocemi a také u mnoha pacientů s těžkým průběhem onemocnění Covid-19.
V lékárnách lze zakoupit vitamin D ve formě tablet, kapek, sprejů, nachází se i v želatinových multivitaminech. Sprej je vhodný například pro osoby, kterým dělá potíže polykání tablet. Jde zároveň o velmi snadnou a rychlou aplikaci, ať již přímo do úst, nebo třeba do salátu s olejovou zálivkou. Vitamin D3 v ústním spreji je rozpuštěn v čištěném oleji potravinářské kvality bez dalších přísad, tedy bez umělých barviv, stabilizátorů apod. Olejová forma zároveň usnadňuje vstřebávání vitaminu D.

Potřebné množství a bezpečnost vitaminu D
Potřebná minimální denní dávka vitaminu D je asi 600 mezinárodních jednotek (IU), tj. 15 mikrogramů, u lidí nad 70 let pak 800 IU, neboť mají obvykle zhoršené vstřebávání. Je ovšem třeba počítat s tím, že ani u mladších a zdravých lidí není vstřebávání úplné, proto je možné a často vhodné užívat i vyšší denní dávky. K aktivaci imunitního systému v období zvýšeného výskytu infekcí dýchacích cest jsou vhodné dávky vyšší, cca 1000 až 2000 IU.
Při užívání vitaminu D je však třeba mít na paměti, že je ho možné i předávkovat. Dlouhodobý nadměrný příjem může mít vedlejší účinky. Nicméně k těmto nežádoucím účinkům dochází až po dlouhodobém užívání poměrně vysokých dávek. Např. FDA (Úřad pro kontrolu potravin a léčiv v USA) uvádí jako bez potíží dlouhodobě tolerovatelný příjem vitaminu D 1500 IU u dětí do 1 roku, 2500 – 3000 IU do 8 let a od 9 let včetně dospělých až od 4000 IU, tedy více než šestinásobek minimální doporučené dávky.